
Leren Zonder Stress: Kijken naar je Kind met de Bril van Kinesiologie
Moeite met leren? Misschien kijkt je kind gewoon anders
Soms lijkt leren niet vanzelf te gaan. Een kind kan moeite hebben met lezen, luisteren, concentreren of onthouden. En al snel volgt er een label: dyslexie, ADD, leerstoornis. Maar wat als het probleem niet in het kind zit maar in hoe we kijken naar leren?
Bij Omdenkkracht kijken we anders. Via kinesiologie en het dominantieprofiel onderzoeken we hoe een kind leert, verwerkt en reageert. Want ieder brein is uniek. En soms is het niet het kind dat vastloopt, maar het systeem waarin het moet functioneren.
Wat is een dominantieprofiel?
Volgens neurowetenschapper Carla Hannaford bestaat er een dominantieprofiel: een combinatie van je dominante oog, oor, hand, voet en hersenhelft. Deze voorkeuren ontstaan al bij de geboorte en bepalen hoe je informatie verwerkt visueel, auditief, motorisch en emotioneel.
Bijvoorbeeld: een kind met rechteroogdominantie en rechterhersenhelftdominantie is vaak creatief, visueel ingesteld en gevoelig voor sfeer. Zit dit kind links in de klas, dan kijkt het naar rechts om de juf te zien maar hoort haar minder goed als het dominante oor aan de andere kant zit. Onder stress schakelt het brein terug naar dominante patronen, waardoor leerproblemen kunnen verergeren.
Wat doet kinesiologie?
- Via spiertesten en observatie onderzoek ik:
- Of er stress zit op het leren
- Hoe het lichaam reageert op prikkels, instructies en omgeving
- Welk dominantieprofiel het kind heeft
- Hoe we het leerproces kunnen afstemmen op dat profiel
Correcties kunnen bestaan uit:
- Kruislings bewegen (voor hersenhelftintegratie)
- Oog- en ooractivatie (voor betere verwerking)
- Emotionele stress release (bij faalangst of blokkades)
- Hypnotherapeutische suggesties (voor zelfvertrouwen en rust)
Beweging als sleutel: Brain Gym
Naast het analyseren van het dominantieprofiel werk ik in mijn praktijk ook met Brain Gym. Dit is een reeks eenvoudige, doelgerichte bewegingsoefeningen die het brein helpen om beter samen te werken. Brain Gym is ontwikkeld door Paul en Gail Dennison en sluit naadloos aan bij kinesiologie: het lichaam gebruiken om het brein te activeren.
Bij kinderen die moeite hebben met leren, zien we vaak dat de samenwerking tussen de linker- en rechterhersenhelft niet optimaal verloopt. Dit kan zich uiten in:
- Moeite met lezen of schrijven
- Onrust of overprikkeling
- Problemen met concentratie of taakvolgorde
- Faalangst of blokkades bij toetsen
Met Brain Gym-oefeningen stimuleren we onder andere:
- Kruislings bewegen (voor hersenhelftintegratie)
- Oogbewegingen (voor visuele verwerking)
- Ademhaling en focus (voor rust en zelfregulatie)
De oefeningen zijn speels, kort en makkelijk toepasbaar ook thuis of in de klas. Ze helpen het lichaam om spanning los te laten en het brein om informatie beter te verwerken. Vaak zie je dat kinderen na een paar sessies al meer rust, focus en zelfvertrouwen ervaren.
Voor ouders: een andere blik
Als ouder wil je dat je kind zich gezien voelt. Niet als ‘moeilijk’, maar als uniek. Bij Omdenkkracht bieden we een traject aan, waarin we samen kijken naar hoe jouw kind leert en wat het nodig heeft om tot bloei te komen. Je krijgt inzicht, rust en praktische handvatten, en je kind kan zomaar weer het leren makkelijker oppakken en leuk vinden!
Want leren is geen wedstrijd wie de tafels zo snel mogelijk uit zijn hoofd weet. Het belangrijkste is de stress van het leren uit je lijf te halen, weer vertrouwen krijgen en dan gaat het leren bijna weer vanzelf!
En soms begint dat met een andere plek in de klas of een andere manier van kijken of een andere manier van leren.
De dominantie factor | 9789088402197 | Carla Hannaford | Boeken | bol
Handboek Brain Gym - Paul Dennison - Leerproblemen, dyslexie, dyscalculie | bol









